דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ייצור אבטיפוס של מוצר כיוזמה עיסקית בפני עצמה. מאת נמרוד רותם 

מאת    [ 24/04/2011 ]

מילים במאמר: 431   [ נצפה 3129 פעמים ]

בניית אבטיפוס כיוזמה עיסקית.

אבטיפוס של מוצר טכנולוגי נבנה בדר"כ כחלק מתהליך פיתוח של מוצר חדש, אשר עדיין לא נמצא בייצור סידרתי.

כאשר חברה מסחרית מפתחת מוצר או טכנולוגיה חדשה, אבטיפוס מהווה הוכחת היתכנות לקונספט ומודל לבדיקות פונקציונאליות וקבלת תקנים שונים.

עם זאת, יזמים עצמאיים משכילים לעיתים להפוך את אב הטיפוס ליוזמה עיסקית בפני עצמה, מבלי להיכנס לתהליך ההכנה לייצור, רישום פטנטים או מכירה של מוצר מדף סופי.

היזמים אשר מצליחים להפוך את אב הטיפוס של המוצר לחלק העיקרי של היוזמה העיסקית שלהם, נמנעים בעצם מהוצאות כספיות גדולות על רישום פטנט או הכנת מוצר לייצור המוני.

אנסה להסביר בקצרה את הקונספט העיסקי העומד בבסיס השיטה.

תחילה, יש להבין את התהליך ה"רגיל" בחברה מסחרית העוסקת בפיתוח מוצר חדש.

ניתן לעיין במאמרים אחרים שלי, העוסקים בפירוט תהליכי הפיתוח השונים, הכוללים הגדרת דרישות, תכן ראשוני, תכן פרטני ובניית אבטיפוס. בקצרה, אציין שהתהליך מורכב מעבודת התכן ההנדסי של מהנדסים ועיצוב של מעצב תעשייתי, בשילוב עם עבודת דיגום ובניית אבטיפוס ע"י מפעלים או יצרנים מתאימים.

בדר"כ תהליך הפיתוח השלם כולל עבודה של מספר מהנדסים. בדר"כ לפחות מהנדס מכונות ומהנדס אלקטרוניקה, וכן עבודה במקביל של משרד עורכי פטנטים אשר מטפל בהגנה על הקניין הרוחני.

התהליך ה"רגיל" הזה, הכולל רישום פטנטים ופיתוח הנדסי שלם, עשוי לעלות מאות אלפי שקלים.

כאשר המטרה הסופית היא למכור מוצר מדף סופי, כפי שעושה למשל חברת Apal - יש כמובן לבצע את כל התהליך השלם.

עם זאת, ליזמים פרטיים אין בדר"כ משאבים לפיתוח כמו לחברה מסחרית גדולה, ולכן התהליך השלם הוא לא תמיד אופציה ראלית.

במקרה כזה, יזמים רבים פונים לדרך הקצרה והזולה יותר למימוש הרעיון, מבלי להיכנס להוצאות הכרוכות ברישום הפטנט, פיתוח תיק מוצר לייצור והכנה סופית של קבצים לייצור המוני.

לדוגמא, יזם בשם אורי אשר פיתחנו עבורו אב טיפוס למוצר פלסטיק לשימוש בייתי, בחר לבצע את התכן הראשוני, ולאחר מכן לבנות אבטיפוס של המוצר מבלי להכין את תיק הייצור הסופי.

הפיתוח והבנייה של אב הטיפוס עלה לאורי כ9,000 ש"ח, כולל הפקת אבטיפוס פועל עשוי פלסטיק ABS אשר נבנה אצלנו ע"י שימוש בהדפסה תלת מימדית.

לאחר מכן, אורי הציג את אב הטיפוס לרשת צעצועים בישראל, תוך החתמתם על הסכם סודיות (כיוון שאורי לא רשם בשלב זה פטנט על ההמצאה).

חברת הצעצועים התרשמה מאוד מאב הטיפוס של המוצר, והחליטה להפוך לשותפה עיסקית של אורי. כעת אורי חזר אלינו להמשך פיתוח סופי והכנה לייצור, כאשר חברת הצעצועים משלמת עבור רישום פטנט ותכנון סופי של המוצר לייצור המוני.

בצורה כזאת ניתן להימנע מהוצאות מיותרות ולהיכנס לתהליכים יקרים רק לאחר בניית אבטיפוס עובד אשר מוכיח את הקונספט ומשכנע את המשקיעים או השותפים הפוטנציאלים להיכנס לעסקה.

לפרטים נוספים ניתן לבקר באתר הבית של היזמים והממציאים בישראל - פורטל הפטנטים www.GizmoMaker.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב